Pusingan Pertama

Setelah mengikuti berbagai kursus dan seminar, aku akhirnya memilih bidang ternakan lintah sebagai projek pertama Warisan AR. Kursus ternakan lintah yang dianjurkan oleh pihak Agrifarm Resources Sdn Bhd telah dijalankan pada 19 Januari 2008 bertempat di Pengkalan Kuala Gula, Semanggol, Perak. Sejumlah 49 peserta telah terlibat yang datangnya dari serata pelusuk tanahair.

Sekembalinya dari tempat kursus, aku lantas merangka pelan perancangan projek ternakan lintah yang bakal diusahakan dalam masa terdekat. Aku menjangkakan seminggu sebelum Perayaan Tahun Baru Cina tiba, kolam simen untuk projek penternakan lintah akan berjaya disiapkan.

Maka pada hari Isnin 21 Januari 2008, kerja-kerja penyediaan tapak untuk kawasan kolam ternakan telah dimulakan. Dengan tenaga kerja seramai 4 orang maka kerja menyiapkan kawasan tapak seluas 12′ x 25′ telah berjaya disiapkan dalam masa sehari.


Kerja pembinaan 2 buah kolam 5′ x 10′ dijangka dapat dijalankan dalam masa 2 hari lagi. Ini bagi membolehkan tapak kolam kering dengan secukupnya. Untuk peringkat pertama, aku mensasarkan untuk mengusahakan 4 kolam simen dan 4 kolam tangki.

Tinggalkan komen

Filed under tapak projek lintah

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s